Photobucket - Video and Image Hosting

tisdag, februari 12

Sen sistens har jag upptäckt...

...eller återupptäckt Hercules and love affair nu efter Blind (men jag gillar fortfarande Athena bäst, även om det bara är nostalgi och Blind egentligen är mycket bättre).

...att det inte gör så ont att epilera benen om man stoppar sig full av ipren 30 minuter innan, och svär som en sjöman under tiden pincetterna jobbar för högtryck.

...att chili con carne är mycket godare med grön paprika än med röd. Fast det visste jag ju redan innan bara att jag inte kom ihåg det när jag rotade i kylskåpet tidigare idag.

...att jag under den här månaden spenderat i runda slängor 500 pix på kuddar och kuddfodral. Sinnes! Det är för mycket! Jag blev förskräckt! Min mor skulle bli besviken.

...att det jag pluggar nu kanske inte alls är det jag vill syssla med...men jag hoppas att det bara är för att det suger getballe just nu och inte för att jag inte alls vill bli zoolog innerst inne. Jag kör på getballen just nu och hoppas på att det blir roligare när biologin dyker upp (i vilket fall som helst orkar jag inte byta för det är för mycket jävla krångel och allt bara krånglar just nu). Iallafall kommer jag skriva om kemin och vara på dåligt humör här ända fram tills det bittra slutet eftersom jag tänkte ge mina kursare en break från mitt jag-avskyr-kemi-snack, har fått intrycket att de tycker jag är lite negativ...kan vara för att de ska bli vita biologer/labbråttor allihopa och får gåshud av att pipettera kanske? Kanske?! Var hos studievägledaren idag försövrigt och fick veta att eftersom vi är första biovetarklassen som gått igenom Bologna vet dom inte riktigt vad dom ska göra med oss- vårt basblock avslutas en termin efter alla andras vilket betyder att vi får en termins mindre valbara kurser. So far so good, den striden har vi redan utkämpat. Men tydligen har deras kursschema (våra kurser går inte varje termin, eller ens varje år ibland för den delen) den konsekvensen att en massa kurser som t.ex. framtida zoologer, limnologer, mikrobakteriologer (fast de tycker jag inte synd om, alla vita biologer åker räkmacka i uppsala ända fram till masterexamen) inte är tillgängliga den termin vi måste läsa dom, eller så är dom låsta eftersom de lagt kurser man behöver innan vid ett senare tillfälle (!). För att jag ska få läsa min etologikurs måste jag på nåt sätt försöka få skriva mitt självständiga arbete en period innan alla andra, och studievägledaren (som förövrigt tagit sina händer ifrån hela problemet för tillfället, sade att jag sparkade in öppna dörrar och i nästan klartext sa att om nåt var krångligt fick jag lösa det själv) sa att det kanske skulle gå om jag samlade ihop en grupp som också identifierade ett problem och ville ha en ändring. Jag blev iallafall skitsur och kände studentuppror rasa inom mig, fast nu när jag är hemma känner jag att det kanske kommer ordna sig iallafall och att jag kan tänka på det där veckan efter min tenta...men jag förstår inte varför man favoriserar vissa grenar av biologin, det är ju inte som om de aldrig haft zoologistudenter där innan. Damn you Bologna!

...att kemiredovisningen jag ska hålla nästa måndag kommer bli så dålig att Guds änglar kommer sitta uppe i himlen och gråta blod. Information är undermålig och eftersom jag inte förstår något av ämnet i sig blir det dubbelt så tragiskt. Inte för att verka knäpp, men det här är faktiskt första gången jag verkligen SUGIT på något och jag vet inte hur jag ska hantera det. Hur pluggar man på något man inte förstår ens efter den tionde genomläsningen? Som tur är (...) är jag tvungen att gå en floristik och faunistik-kurs hela sommaren (hade faktiskt varit roligt om det inte var för att jag missar en hel sommar av jobb = inga pengar = kan inte betala vissa plugg månader själv = inga csn-pengar kvar till en master) och eftersom jag då blir kvar i Uppsala missar jag ju inga omtentatillfällen.

Jag har officiellt blivit bitter. Förlåt, jag skäms och jag ska aldrig göra om det efter juni -08.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home